За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, вірус простого герпесу (ВПГ) є надзвичайно поширеним і вражає майже дві третини населення світу. Потрапляючи в організм, ВПГ викликає латентну інфекцію, яка періодично прокидається, викликаючи хворобливі пухирі на шкірі, зазвичай навколо носа та рота. Дослідження розкриває ключову роль групи сигнальних білків, які називаються інтерферонами, які залучають інші захисні молекули та блокують поширення вірусу.

Хоча ВПГ є простою неприємністю для більшості людей, він також може призводити до небезпечних очних інфекцій та запалення мозку у деяких людей та викликати небезпечні для життя інфекції у новонароджених.

Дослідникам давно відомо, що вірус та імунна система господаря перебувають у постійному суперництві, але чому ця битва досягає застою у більшості людей, викликаючи серйозні інфекції в інших?

Нещодавнє дослідження вчених Гарвардської медичної школи, проведене з використанням клітин, сконструйованих у лабораторних умовах, та опубліковане в PNAS, розкриває точні маневри, які використовуються господарем та патогеном у боротьбі за панування над клітиною. Більш того, дослідження показує, як імунна система стримує вірус у битві, що відбувається в центрі управління клітини — її ядрі.

У новому дослідженні Найп та співавтор Кетрін Содроскі, аспірантка Національного інституту охорони здоров’я, виявили, що білок господаря, званий IFI16, рекрутується інтерфероном, який допомагає блокувати розмноження вірусу кількома способами.

Опинившись усередині господаря, ВПГ розмножується, створюючи власні копії всередині ядер клітин, використовуючи генетичний механізм господаря. Щоб це сталося, вірус має перевершити імунну систему господаря. Але багато тактик, які вірус та імунна система використовують у цьому змаганні, залишаються загадкою, що ускладнює розробку ліків, які допомагають пацієнтам перемогти вірус.

Інтерферони -; названі так через їхню здатність перешкоджати спробам патогенів заразити клітини -; являють собою сигнальні молекули, що вивільняються, коли імунна система виявляє присутність мікробів, таких як віруси. Сигнали лиха, що посилаються інтерферонами, активують гени в цій клітині та інших клітинах, що виробляють білки, які, у свою чергу, насамперед блокують поширення інфекції вірусами.

За словами дослідників, ці результати визначають механізми дії препаратів інтерферону для лікування герпесвірусних захворювань та інших методів лікування, таких як ліганди toll-подібних рецепторів, протестованих на герпес. Інші нові активатори інтерферонів, такі як агоністи cGAS також можуть бути використані для індукування стійкості до герпесу за допомогою нещодавно визначених механізмів, додали дослідники.

Дослідники попереджають, що будь-які нові потенційні методи лікування ВПГ та інших ДНК-вірусів на даному етапі мають суто концептуальний характер. Будь-які подібні підходи повинні бути спочатку протестовані на дрібних тваринах, таких як миші, потім на більших тваринах і, нарешті, на людях.