Згідно з дослідженням, опублікованим у журналі Nature, біохімічні зміни, які спостерігаються в клітинах при старінні, не відбуваються одночасно у всіх органах людини.

Дослідники зазначають, що швидкість старіння кожного органу може змінюватись від людини до людини, навіть якщо вони одного віку.

Дослідники зі Стенфордського медичного університету досліджували 11 основних людських органів та виявили, що рівень певних білків у крові може вказувати на «прискорене» старіння органів.

Близько однієї п’ятої із понад 5600 учасників дослідження відповідали критеріям прискореного старіння хоча б в одному органі. Було виявлено, що органи, які старіють швидше, пов’язані з більш високою частотою захворювань, і принаймні один надзвичайно старий орган пов’язаний з підвищеним ризиком передчасної смерті.

Тестування білків, пов’язаних зі старінням органів, може допомогти вченим розробити методи лікування вікових проблем зі здоров’ям та розробити персоналізовані плани лікування, каже Хемілтон О, комп’ютерний біолог зі Стенфордського університету в Каліфорнії та співавтор дослідження. Він зазначає, що лікарі вже контролюють рівень деяких білків у пацієнтів, а тест авторів « розширить їхній арсенал інструментів».

Раніше на клітинному рівні було виявлено кілька ключових ознак старіння, таких як накопичення мутацій ДНК та зміни в епігеномі — набір хімічних слідів на ДНК людини. Дослідники розробили алгоритми, які використовують ці показники для оцінки «біологічного віку» людини, яка може бути вищою або нижчою за її хронологічний вік.

Крім цих ознак ознакою старіння є також зміна білків, що виробляються організмом. Дослідники проаналізували близько 5000 білків у зразках крові майже 1400 здорових дорослих та навчили алгоритм машинного навчання прогнозувати вік людини на основі рівнів цих білків. Результати показали, що біологічний вік органу пов’язаний із ризиком захворювання. Наприклад, у 2% учасників рівень білка, пов’язаний зі старінням серця, значно відрізнявся від рівня інших людей того ж віку. Виявили, що передчасне старіння серця пов’язане зі збільшенням ризику серцевої недостатності на 250%.

Деякі дослідники припустили, що використання білкових біомаркерів допоможе визначити цілі для ліків проти старіння. Однак неясно, чи є білки рушійною силою процесу старіння, чи є його побічним продуктом. Встановлення причинно-наслідкового зв’язку потребує подальших досліджень, але білкові біомаркери можуть допомогти людям змінити спосіб життя або приймати додаткові вітаміни, зазначають дослідники. Однак слід виявляти обережність при використанні таких тестів, оскільки точність та достовірність цих «годин» ще не встановлені.