Протягом поколінь корінні австралійці добували медових мурах, витягуючи їх наповнені медом черевці для лікування таких захворювань, як ангіна і місцеві інфекції. Новаторське дослідження, проведене вченими з Університету Сіднея, пролило світло на потенційні протимікробні властивості цих кисло-солодких закусок.

Під керівництвом місцевих гідів дослідники вирушили в подорож по пустелях регіону Голдфілдс-Есперанс в Західній Австралії в пошуках густих дерев мулга, які часто дають тінь входів в гнізда мурах-медоносів. Після ретельного викопування колоній дослідники зібрали підгрупу мурах, відгодованих нектаром.

Мурахи-медоноси демонструють дивовижне явище: деякі працівники колонії перегодовуються, в результаті чого їх черевці роздуваються в напівпрозорі бурштинові кульки. Солодкі виділення цих живих, але нерухомих запасів їжі діють як резервуари, викидаючи їжу в міру необхідності для інших членів колонії.

Повернувшись в лабораторію, невелика група вчених перевірила протимікробний потенціал меду з мурашиних горщиків на панелі бактерій і грибів. Результати, опубліковані в PeerJ, були воістину чудовими, оскільки мед мав унікальними протимікробними властивостями, що відрізняють його від меду, виробленого бджолами.

Мед ефективно лікував бактерію Staphylococcus aureus, поширений і проблемний патоген людини. Вона також захищає колонію мурах від небезпечних грибів, які також становлять небезпеку для людей з ослабленою імунною системою.

Одним з перспективних властивостей меду було те, що його протимікробний ефект проявлявся незалежно від перекису водню, що вказує на присутність ще не відкритих компонентів, таких як нові протимікробні пептиди ( AMP ).

Центральне місце в цьому захоплюючому відкритті займають симбіотичні відносини між мурахами-жмихівниками і бактерією роду Candidatus Blochmannia. Протягом 30-40 мільйонів років цей мікроб поліпшував харчову переробку своїх мурах-господарів, забезпечуючи їм чудову перевагу у фізичній формі. В результаті антимікробні механізми, використовувані мурахами-медоносами, повинні володіти унікальною здатністю уникати нападу на одну форму бактерій, продовжуючи атакувати інші.

Розкриття секретів імунної системи комах виходить за рамки ентомології. Медичні дослідження нових протимікробних з’єднань, що містяться в меді, потенційно відкривають шляхи « знищення патогенів, зв’язування і нейтралізації ендотоксинів і модуляції імунних реакцій ».

« Використовувати те, що було відточено еволюцією для роботи в природі, а потім застосовувати це для здоров’я людини — відмінний спосіб розробити терапевтичні стратегії », — пояснив професор Картер, один з авторів дослідження.

Вчені вважають, що ця мурашина солодкість має величезний потенціал для медичної науки і пошуку природних протимікробних з’єднань.