Новий спектрометр дозволив уточнити орбіту суперземлі Янсенн, яка обертається екстремально близько до своєї зірки. Схоже, сформувалася планета набагато далі і лише з часом мігрувала на більш тісну орбіту і розжарилася до неймовірних температур.

Переважна більшість відомих екзопланет занадто суворі і ніяк не пристосовані для життя. Однак Янсенн (55 раку е) виділяється навіть на цьому тлі. Вона вдвічі більша за землю і обертається навколо сонцеподібної зірки 55 раку а приблизно в 40 світлових роках від нас. При цьому орбіта планети проходить настільки близько до зірки, що повний оборот вона робить менш ніж за 18 годин. Радіус орбіти доходить до двох мільйонів кілометрів: для порівняння, у Землі він становить 147 мільйонів кілометрів, а у Меркурія — 46 мільйонів.

До батьківської зірки Янсенн розгорнута завжди однією стороною, і температура там скаче від 1000 до 2700 °C. але і на «нічному» півкулі ненабагато холодніше: швидше за все, поверхня планети вся покрита розплавленої лавою, а вулкани не затихають ні на мить. Астрономам з Інституту Флетайрон в Нью-Йорку вдалося з’ясувати, як Янсенн перетворилася в настільки «пекельний» світ. Стаття Лілі Чжао (Lily Zhao) і її колег опублікована в журналі Nature Astronomy.

Вчені спостерігали систему 55 раку а за допомогою нового спектрометра EXPRES, встановленого на 4,3-метровому телескопі обсерваторії Лоуелла. Рухаючись по орбіті, Янсенн проходить на тлі зірки, що дозволяє досліджувати планету по змінах її випромінювання. Це помітно відрізняє її від інших планет системи (їх відомо в цілому п’ять), які в своєму русі не затьмарюють зірку. Орбіта Янсенн лежить практично в площині екватора 55 раку a, тоді як орбіти інших чотирьох планет сильно відхилені від неї. Це сильно відрізняє систему від нашої Сонячної, всі планети якої рухаються практично точно в площині екватора зірки.

Вчені пов’язують цю відмінність з присутністю у 55 раку a Близького сусіда. Зірка входить до складу подвійної системи Коперник, і поруч з ним розташований червоний карлик 55 раку в.мабуть, саме його гравітація вибила планети з початкової площини. Швидше за все, Янсенн теж сформувалася на набагато більш далекій орбіті, проте через ту ж гру гравітаційних взаємодій стала поступово зміщуватися ближче і ближче до зірки. При цьому планета розжарювалася все сильніше, поки не стала тим «пекельним» світом, яким ми бачимо її сьогодні.