Зміст:

• І все-таки ми піднялися
  • Чегет — влітку: просто прогулянка
  • По осипу — в шортах і поповзом

Військова база «Терскол» була створена в передгір’ях Ельбруса ще в 1935 р. Військові частини тут формувалися з спортсменів-альпіністів. 22 червня 2005 р. на честь 60-річчя Перемоги та на честь 70-річчя створення військово-спортивної бази Терскол було призначено масове сходження військових, спортсменів, наших російських громадян і громадян інших країн на Ельбрус. І ось ми, я і моя подружка, мій штурман минулого пригоди — авторалі, вирішили взяти участь у сходженні.

Мені так подобається це слово «сходження», правда, в ньому є щось незвичайне, величне? Коли кажуть — підйом, мені це нагадує щоденну ранкову процедуру, а сходження — це романтика.

Зважилися і зібралися в один день. Мій штурман — гірськолижник зі стажем. Рідко хто спускався з Ельбрусу і Чегета стільки ж разів, скільки вона, але влітку вона не була в цих місцях жодного разу. Про мене окрема розмова. Я взагалі не катаюся на гірських лижах і на Ельбрус з Чегетом потрапила вперше.

Підйом на Ельбрус: підключаємо МНС

Нам дуже хотілося піднятися на Ельбрус. Але святковий масовий підйом на Ельбрус був призначений на той же день, коли ми прилетіли, тому наш підйом виявився неможливий. По-перше, для сходження на Ельбрус потрібно акліматизації — як мінімум 10 днів, а бажано 2 тижні. По-друге, фізично ми не були підготовлені, як спортсмени та військові, яких було ставок-гати в цьому ущелині в той день. Коротше, нас відсторонили від офіційного підйому. Але на Ельбрус ми все-таки потрапили…

Будучи на авторалі в Криму, ми познайомилися з одним із журналістів, який довгий час працював в Нальчику і тому знав всіх і все на Північному Кавказі. Дізнавшись, що ми збираємось на сходження на Ельбрус, Олексій зідзвонився зі своїм дуже близьким знайомим, начальником МНС Кабардино-Балкарії, і попросив його взяти нас під своє крило. І коли нас відсторонили від підйому, ми вирушили в МНС Кабардино-Балкарії, яке знаходилося в 500 метрах від нашого готелю «Вольфрам».

Начальник МНС Кабардино-Балкарії зустрів нас тепло, вислухав і рішуче визначив нашу долю. Він дав розпорядження рятувальникам МНС, які брали участь у сходженні, взяти нас з собою на проміжну стоянку — «Притулок одинадцяти», все нам розповісти, показати, а потім посадити на підйомник і відправити вниз. З цим побажанням, він передав нас під нагляд двох найвідоміших на Ельбрусі рятувальників Аліка і Абдули (Абу).

Абу — дуже відома особистість в цих місцях. У Терсколе народився не тільки він і його діти, але і його батько, дід. Кажуть, що за один раз піднятися на обидві вершини може тільки Абу, а піднятися на Ельбрус два рази на тиждень — для нього звична справа. У день масового підйому він побував на західній, і на східній вершині. Вже ввечері, як свідчення відвідування двох вершин відразу, він подарував нам камені, які спеціально для нас взяв на тій і на іншій вершинах.

Блакитні очі рятувальника Абу

День масового сходження був спланований так. Після урочистого шикування всі колоною піднімаються до «Притулку одинадцяти», там відпочивають і в дві години ночі починають підйом на вершини. Причому частина людей піднімається на західну, а частина на східну. А всі «начальники» військово-спортивної бази піднімаються до «Скель Пастухова», їх супроводжують рятувальники і ратраки, які повинні будуть потім спустити їх назад. Рятувальники ж продовжать підйом на верщины.

Для рятувальників це була відповідальна робота, і тому на початку вони поставилися до нас як-то байдуже, у них були інші справи і турботи. Вони готували свою екіпіровку для підйому, розподіляли обов’язки. А тут якісь дві дівчинки щось хочуть. Розуміючи важливість моменту, ми мирно сиділи на лавочці біля будиночка МНС і чекали, коли рятувальники завантажать все своє спорядження, але збори затягувалися, і ми вирішили перекусити.

Поруч знайшлося справжнє домашнє кафе, і дві жінки, дізнавшись, що ми йдемо разом з рятувальниками, заметушилися, щоб встигнути нас нагодувати. І нагодували нас такий смачною місцевою їжею — хичинами: це такі млинці з м’ясом, або з сиром, картоплею. Ой, як смачно!

Поки ми їли, рятувальники зібралися, упаковались, одяглися — і хопилися нас. І тут ми з’являємося неспішною ходою, ситі і задоволені. Нам ту ж влаштували рознос. «Блинчыки вони їли… Ми их чекаємо, а вони блинчыки їли…» — бурчав Абу, підсаджуючи нас в машину. І раптом, подаючи мені руку, щоб допомогти сісти в машину, він підняв на мене свої очі, а вони були голубі…

У мене слабкість до блакитним очам, бо в самої очі карі, а якщо раптом зустрілися блакитні, то тоді все. Власне, я так вийшла заміж. І як сказала мій штурман: «Абу на тебе відразу запав». Решту часу до моменту, коли Абу посадив нас на підйомник для спуску вниз, пролетів непомітно і весело. Ми сміялися, кокетували, відповідали на купу питань про себе, про своє життя, хвалилися своїми досягненнями, а саме розповідали про свою участь в авторалі.

Абу не відпускав від себе ні на крок. До «Притулку одинадцяти» ми підіймалися спочатку на підйомнику, потім на ратраці. Погода була казкова: блакитне небо, яскраве, по-іншому не скажеш, сонце, сліпуче білі сніжні вершини Ельбрусу і навколо сніг і гори, більше немає нічого, все решта десь внизу.

На притулку вже зібралися всі терскольцы, ті, хто в 2 години ночі повинні почати сходження до вершин, і ті, хто їх проводжав. До підйому було ще далеко, і поки всі веселилися. Московські барди, які теж брали участь в підйомі, влаштували справжній концерт.

Вечір непомітно наблизився, і нам треба було повертатися на базу. Вже перед самою посадкою на канатку Абу обійняв мене однією рукою і міцно притиснув до свого жорсткого «комбезу».

І все-таки ми піднялися

Можна сказати — от і все… Але ми ж вперті. На наступний день ми все-таки зробили свій маленький подвиг. Нам не вдалося піднятися на Ельбрус — тому ми вирішили самостійно піднятися до «Притулку одинадцяти». Одяглися майже як на даний сходження — комбінезони, теплі черевики, окуляри, шапочки, намазались кремом і пішли.

Чесно, до Карабаші піднялися на підйомнику, а потім пішки. Перепад висот від Карабаші до Притулку — 700 метрів. Ми повільно йшли крок у крок по пухкому снігу. Нам було важко, жарко, ми обливалися потом, зняли куртки, але вперто просувалися вперед. Ми піднімалися так, що всі проходять повз ратраки зупинялися і пропонували нам безкоштовно (ратрак — це приватна власність, підйом коштує 500 рублів) піднятися на них до притулку. Дивлячись на нас, жалісливі водії казали: «Садысь, підвезу, бэсплатно, садысь!». Але ми дійшли. Самі дійшли і знаємо, що зможемо піднятися і вище.

Як тільки закінчився ювілейний підйом, Терскольское ущелині відразу спорожніло, всі, хто піднімався, благополучно спустилися вниз і поступово роз’їхалися по домівках. У нас залишалося ще два дні. Ці дні ми просто відпочивали, раділи життю. Піднялися на пік Терскол, там викупалися в гірському озері: жахливо холодна наипрозрачнейшая вода, обрамлена з усіх боків різнокольоровими квітами. Докарабкались до Обсерваторії, каталися на конях, переходили Баксан. Але пригоди є пригоди, здається, вони про нас не забули.

Чегет — влітку: просто прогулянка

Гора Чегет — один з найбільш складних гірськолижних спусків. Якщо кажуть: «Пройшов Чегет», значить, ти вже гірськолижник. Мій штурман — відчайдушний гірськолижник, Чегет пройдений нею весь, всі спуски, навіть найнебезпечніші.

А ось влітку на Чегет снігу немає і тут влаштовують піші прогулянки. В останній день нашого перебування в Терсколе ми і ще чотири людини вирушили на пішу прогулянку по схилах Чегета.

З Чегета відкривається приголомшливий вид на Ельбрус. Його дві вершини видно з Чегета краще, ніж з «Притулку одинадцяти». Здається, що вони знаходяться дуже близько, ну, от буквально руку простягни — і можна їх торкнутися.

На такі прогулянки зазвичай ходять групи туристів різного віку, з різним рівнем фізичної підготовки і навіть з дітьми. Звичайно їх супроводжує інструктор. Однак екіпіровка у таких туристів повинна відповідати тому, що вони збираються займатися, а саме — підніматися в гори. Як мінімум ужны штани і черевики з ребристою підошвою.

А ми? По-перше, таких черевиків у нас не було в принципі, по-друге, ми вирушили на прогулянку і тому були одягнені у білі шорти і наимоднейшие білі кросівки. Виглядали ми дуже добре, а це для нас було на той момент найголовнішим.

За розмовами, смішками ми дісталися майже до самого верху, і тут вже було якось суворо: холодно, вітер і навіть хмари-хмаринки. Тому вирішили спуститися, обігнувши вершину Чегета ліворуч, до озера Донгузорун. Там було так гарно! Вода блакитна, місцями зеленувата, світилася в сонячних променях, була спокійна і манила до себе: «Викупайтеся, ну, викупайтеся!». Серед нас тільки один чоловік був завсідниця цих місць, всі інші чайники. Бачачи, що озеро все зробило для того, щоб пішли до нього рівними рядами, він вчасно схаменувся і голосом, що не допускає заперечень, визначив наш подальший маршрут: «Рухаємося у зворотний бік, ближче до цивілізації, до кафе „Ай“, де будемо пити чай».

До змісту

По осипу — в шортах і поповзом

Всі рушили знову в гору. А ми? А ми вирішили, що підемо своїм шляхом — щоб оминути черговий підйом вгору, який неминуче призведе до спуску. Адже підніматися в гору, звичайно, дуже важко, але в теж час це легше, ніж спускатися. І ось ми вирушили вздовж річки, яка витікає з озера, але трохи вище, думаючи, що цим скоротимо відстань.

Спочатку вперед нас вела стежка, потім вона раптом зникла, зелень — трава, кущі — раптом перетворилися в травинки і кустишки, а під ногами ми відчули не тверду гірську породу, а рухомий ковзний грунт. Це була осип — плоскі, подрібнені камінці, що лежать в декілька шарів, які періодично осипалися донизу і тягли за собою все, що на них попало.

А потрапили ми. На ногах — шикарні кросівки, коліна голі, на руках — красивий манікюр. Спочатку ми перемовлялися і сміялись між собою, відчуваючи, як ковзають ноги, як вириваються з коренем травинки і кустишки, якщо ми намагаємося утриматися за них. А потім стало не до сміху. В результаті ми виявилися не просто рачки і не просто на чотирьох точках. Ми впиралися в цей ковзний грунт ногами, колінами, ліктями, руками і навіть головою. Лягти ми не могли: як тільки ми торкалися животом цього слизького ґрунту, ковзання посилювався.

У такому положенні ми завмирали на мить, а потім знову намагалися зрушити вгору і вправо. Намагалися чіплятися за нігтями землю під шаром камінців, але це вдавалося не завжди, так як шар каменів був різний, десь товщі, де-то тонше. Намагалися гальмувати колінами, розставивши ноги мало не на 90 градусів, розставляли як можна ширше лікті і намагалися з ними, як і всім іншим, гальмувати. Робили це мовчки. Можна було почути тільки наша розмова самих з собою. І якимось дивом нам вдавалося трохи-потроху просуватися вгору.

Навпроти того місця, де ми зависли, знаходиться знаменитий льодовик Сімка. Свою назву він отримав за формою, що нагадує цифру 7. Хочете, вірте, хочете, ні, але саме в той момент, коли ми зависли на цій осипи, з льодовика зійшла лавина. Маленька, велика — не знаю, не бачила, я була до неї спиною, а швидше «п’ятою точкою.

Лавина скотилася з гуркотом і сніговою курявою. Від цього гуркоту ми якось вжались в гору, і тут до нас докотилася і сніжна пил. Це було як контрастний душ. Ми взвизгнули і нарешті вибралися на твердий грунт.

Взагалі-то, перебуваючи в Терсколе, ми цього епізоду не надали великого значення. Тільки в Москві зрозуміли, що один зайвий рух в той момент — і ми скотилися б у бурхливі холодні води, які мчали серед скель Це була річка, що витікала з того самого красивого озера.

На наступний день ми полетіли в Москву. А як же Абу? Знаєте, адже я більше не зустрічала. Через півтора року після нашого з ним знайомства моя подруга приїжджала кататися на Ельбрус на лижах і випадково зустріла там Абу. Так от, він теж мене пам’ятав і, хочеться думати, пам’ятає досі. Перше, що він запитав у мого штурмана: «А де твоя подружка, вона приїхала?».

Tania Gerasimova

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here