Зміст:

• 7 липня. Питущий Горинич
  • Військова пісня «Катюша»
  • 8-11 липня. Волкове озеро
  • Як ми перевіряли вудки
  • Риболовля на світанку

Одна з переваг будинку в селі — в тому, що навколо багато озер, річок, ставків, і можна ходити на риболовлю. Одна з труднощів, що в селі є п’ють і непитущі. Але, виявляється, навіть до п’є сусідові можна знайти підхід — і завдяки йому зустріти дивовижне ранок на озері. Нові пригоди Луки і його сестрички Тасі, їх друзів Даші і Льоліка — про те, що ще може трапитися з дітьми влітку в селі.

7 липня. Питущий Горинич

З ранку раніше ми пішли за сиром і сметаною. Треба сказати, що на дорозі в Гагарино нещодавно з’явилося одна перешкода. Перешкода називається дядько Тимофій на прізвисько Змій Горинич.

Якщо він не спить, дивиться телик або сидить біля призьби і робиться, тобто свариться без приводу з усіма перехожими. Будиночок Горинича стоїть біля містка через невелику річечку. Виходить, що він, як у казці, стереже Калинів міст, сидячи на своїй лавці під калиною. Але справа в тому, що Горинич не просто шкідливий і незадоволений життям людей. Він п’яниця.

Я помітив, що дорослі ділять всіх, хто тут живе, питущих і непитущих. Дорослі зазвичай намагаються уникати цієї теми і при слові п’яний роблять страшні очі.

Питущі — це люди, які дуже люблять пити спиртні напої, особливо горілку. І п’ють їх так багато і часто, що майже завжди ходять п’яними. Якщо таким людям вдається заробити гроші, вони тут же витрачають їх на випивку. Вони продають все цінне, що в них є, щоб роздобути ще випивки. Ось така у них життя.

Коли людина п’яний, він нічого не тямить. Тато нам пояснював, що п’яному здається, ніби йому весело і добре. А ще до спиртного організм звикає, п’є людині весь час хочеться випити, і перестати пити досить складно. А мама каже, що людина тягнеться до чарки, тому що у нього немає улюбленої справи.

Наприклад, цей Тимофій Горинич ніколи нічим не зайнятий. Він не тримає корову та овець, як Поля та Іван, до яких ми ходимо за сиром. Він не працює в артілі у Сергія (це чоловік нашої сусідки-молочниці, який будує будинки з колод). Горинич давно вже не ходить на риболовлю та полювання, як тракторист Гена, який рив нам канаву. Він не кладе печі, як дід Ігор, відомий на всю округу пічник. Він не тримає бджіл, як наш знайомий пасічник Іван Іванович, у якого вісімдесят вуликів і який годує медом і дачників, і місцевих, так що навіть заробив на нову машину.

Горинич весь день дивиться телевізор і заздрить всякої красивого життя, яку там показують. Зрідка він ходить до бабусі Льоліка або ще до здійснили з дачників і коле дрова за плату. А потім на ці гроші купує горілку.

Так було не завжди. Раніше Горинич працював у державному рибному господарстві і не пив. Довго працював, двадцять років. Потім рибгосп закрили. Горинич пішов працювати до фермера, який розводив коропів. Але у фермера виникли складнощі, і він звільнив половину працівників, і Горинича в тому числі. А Горинич звик, що йому платять зарплату, і тепер не знав, що йому робити. Як працювати на себе, Горинич не розумів. Наші батьки кажуть, що це складне питання і що досить непросто почати життя наново в п’ятдесят років.

І Горинич запив. Його дружина виїхала жити в місто до дітей, і йому стало зовсім нудно і самотньо.

Коли Горинич вип’є, він сварить нас, що ми міські, і бурчить, що він не поїхав колись в місто, як його брат. Коли тверезий, понуро сидить біля хати, а на нас не звертає ніякої уваги.

Військова пісня «Катюша»

Сьогодні Горинич сидів на лавці, дивлячись собі під ноги. Значить, він був тверезий. Здавалося, він нічого не бачив навколо. Тільки мугикав щось про сизого орла.

Ми пройшли повз. І вже на підході до села Гагарино, де живе Поля, Тася раптом сказала:

— Що ж я раніше не здогадалася! Ну звичайно! Це «Катюша»!

Як я вже говорив, ми з Тасей добре знаємо військові пісні, завдяки нашому дідові. Він народився у тридцять восьмому році, все його дитинство йшла війна. Дід співав нам і «Катюшу», хоча ця пісня нам більше подобається у виконанні бабусі.

Значить, Горинич співає «Катюшу». Дивно…

— Це наш шанс, — сказала Тася. — Давай спробуємо, як з бабусею Льоліка. Вона досі згадує «Землянку» і при цьому якось особливо посміхається. Ми розтопили бабцю, як грубку. Може, і з Гориничем вийде. Тим більше, що він не п’яний.

Ми взяли сир, попрощалися з Полів і, як тільки відійшли від її будинку, заспівали:

Розквітали яблуні та груші,
Попливли тумани над річкою.
Виходила на берег Катюша,
На високий берег, на крутий.
Виходила, пісню заводила
Про степового сизого орла,
Про того, якого любила,
Про того, чиї листи берегла.

І так усю пісню до кінця, а потім знову спочатку. І ще, і ще, всю дорогу до річки Горинича, адже треба було розспіватися.

Проходячи повз будинки, ми бачили, як відкриваються вікна і висовуються літні особи, як люди виглядають через огорож. Ми зрозуміли, що ніхто-ніхто з живуть в селі не очікував від нас — міських дітей — цієї пісні. Ми йшли, співали, а люди посміхалися. І було в цих усмішках не просто розчулення при вигляді співаючих діток, а щось особливе, справжнє. Це додало нам впевненості.

Ми дійшли до річки. Горинич дивився в наш бік. Він здалеку почув, як ми голосно співаємо його пісню. Він не посміхався, але сидів прямо, розправивши плечі.

Коли ми підійшли, він встав. Ми трохи злякалися: раптом знову почне загрожувати ременем і лаятися — хто його знає.

— Ех, — махнув рукою Горинич, — гайда завтра на рибалку! Ви були вже на Волковому озяре?

— Ні. Тато хотів нас туди повести з вудками, але йому все ніколи. Нам треба запитати дозволу у батьків.

— Ничаво б ви там не зловили, у вас же човна немає, а там з беряга ня половишь, — сказав Горинич. — Завтра піду перевірю свої човни і ” стелі з вашим татом. Може, він з нами піде на риболовлю.

— Це було б здорово, — обережно відповіли ми. Всетаки ми побоювалися Горинича.

— А тяперь тупайте додому, тільки ня мовчки, хочеться яще послухати.

Ми заспівали ще раз для Горинича і пішли.

8-11 липня. Волкове озеро

Волкове озеро — наша лісова мрія. Насправді воно дуже близько до будинку, але нам одним туди не можна. На Волкове ходять тільки рибалки та мисливці, бо там немає купалища.

Купалище — це таке місце на березі озера або річки, розчищене від очерету, очерету та кущів, де зручно купатися. Якщо люди перестають ходити купатися, купалище швидко заростає.

Взагалі у нас тут багато місць, де можна поплавати: по-перше, сільський ставок, довжиною десь метрів п’ятдесят, який місцевий фермер вирив для розведення коропів; подруге, кілька великих озер серед сосен, куди ми їздимо на велосипеді або на машині купатися і збирати ягоди; потретє, швидка річка; почетверте, або правильніше вважати поперше, є Погоди озеро.

До Волкова озера всього п’ятнадцять хвилин пішки. Ми, звичайно, вже давно мріяли відправитися туди на рибалку. Але тато здавав роботу, і рибалка все відкладалася, а мама сказала, що, звичайно, може піти з нами на озеро, тільки якщо стане поменше ґедзів та комарів.

Як ми перевіряли вудки

Тимофій Горинич зайшов до папи, познайомився, заодно допоміг відбити косу. Було вирішено, що Горинич лагодить свої дві плоскодонки, а тато закінчує роботу, і через три дні на світанку ми тупотимо на озеро.

Мама висловила занепокоєння з приводу надійності Горинича і його човнів. Але тато сказав, що човни він сам перевірить, а в Горинича зате з’явився стимул не пити, і при дітях, тобто при нас з Тасей, він буде тепер себе стримувати. До того ж, якщо йому вдасться протриматися так деякий час, може, і дружина з міста повернеться і онуків привезе.

Мама схвалила цей виховно-оздоровчий похід, і ми кинулися налагоджувати вудки. У нас були дві вудки бамбукові, але ми за порадою папи вирішили зробити собі ще по одній з ліщини і провозилися з ними допізна.

На наступний ранок ми не витримали і вирішили випробувати свої вудки на невеликому сільському ставку. Зараз фермерських карпов там немає, зате водяться карасі. Горинич розповідав нам, що вони клюють на хліб, тому копати хробаків для наживки ми не стали.

Льолік і Даша пішли з нами. Ми сіли на високий берег, насадили на гачки по кульці з м’якушки білого хліба і закинули вудки. Чесно кажучи, ми не дуже сподівалися на хороший кльов, тому що було вже жарко.

Ми запізно вибралися на ставок — мами і бабусі вирішили, що якщо ми не поснідаємо, то обов’язково помремо голодною смертю… Коли ми підемо з татом і Гориничем на озеро, то станемо набагато раніше мами, а сніданок приготуємо з вечора і візьмемо з собою.

Ми сиділи і балакали, і тут у Тасі клюнуло! Вона подсекла і витягла рибку з червоними плавниками. Знявши її з гачка, як вчив тато, і випустивши у відерце з водою, вона гордо оголосила:

— Ось! Я так і знала, що у мене першою клюне! Я природжений рибак!

Вдома тато сказав, що Тася зловила червоноперку. Ми випустили її в маленький ставок у нас на ділянці. Це була перша рибка, яку зловила Тася! Напевно, вона запам’ятає його на все життя.

Риболовля на світанку

Ловлю призначили на завтра. Ми накопали черв’яків і лягли спати. Заснути було просто неможливо. Ми крутилися в постелях і думали про завтрашній день.

Встали ми дуже рано вранці, можна сказати, вночі. Тільки-но почало світати, в чотири ранку, як Горинич засвистів «Катюшу» в нас під вікнами.

Було холодно і мокро від роси. Ми взяли вудки і пішли. Шкода, що Даші з Льоліком знову не було з нами. Коли ж у нас буде нове спільне пригода?.. Бабуся Льоліка сказала, що риболовля — це жорстоко по відношенню до риб, а з Тимофієм Гориничем дітям заборонено спілкуватися з відомих причин. При цьому рибу бабуся є любить і навіть купує її у місцевих рибалок, а Горинича наймає іноді поколоти дрова… Ну а Даша підхопила нежить, і її мама-педіатр сказала, що холодний світанок на озері може викликати ускладнення.

У нас же світанок на озері викликав не ускладнення, а захоплення. Спочатку все було в тумані. Потім попливли рожеві-рожеві, ну прямо дівчачі хмари. Вони відбивалися в озері. А в нього на наших очах розкривалися латаття. Горинич їх називав ліліями. Ми сіли в човни й відчалили. Тато з Тасей, а я з Гориничем. Ми з Тасей були в рятувальних жилетах.

Повільно і тихо човни стали випливати на середину лісового озера. Я і не думав, що воно таке велике. Коли ми огинали острівець, через нього неспішно випливли два лебедя. Вони були зовсім близько і зовсім нас не боялися, просто дивилися здивовано: хто це плаває по їх озера?

Ми зупинилися біля іншого невеликого острівця і встромили в дно жердини, щоб човна не зносило в бік. Горинич скомандував наживлять. Клювати почало майже відразу, і зовсім скоро я витягнув невеликого підлящика (молодого ляща). Звичайно, не рекорд, але це моя перша в житті риба! І клюнуло у мене раніше, ніж у Тасі.

Щоб риба не задохлась, ми випускали її в металеві садки за бортом човна. Щуку довелося посадити в окремий кіш, щоб вона не з’їла дрібниця. Ми недавно читали «Дитячі роки Багрова-онука», де описувалася рибалка (тільки називалася вона уженье). Теперьто нам став зрозумілий азарт головного героя!

Тим часом над лісом сонце піднялося і кльов припинився. Ми перекусили взятими з дому бутербродами. «А тепер — купатися!» — крикнув тато, і ми тут же скинули куртки та штани. Ми стрибали з човнів у воду, а потім забралися на острівець і пірнали з нього. Озеро не дуже глибоке і досить заросле, тому, коли пливеш, відштовхуєшся ногами від стебел латаття і розсовуєш їх квіти руками.

Сонце дуже швидко стало пригрівати, і треба було поспішати: адже рибу потрібно не тільки зловити, але і принести додому свіжою і приготувати її.

Шкара: дрібна тушкована риба з цибулею
Нарізати цибулю кружечками і розкласти шаром на товстій сковороді, зверху викласти шар дрібної, обов’язково свіжою, непотрошеной риби, потім знову шар цибулі. І так 3-4 шару. Ще можна додати помідори. Сіль і спеції — за смаком.
Гасити треба довго, щоб дрібні кісточки риби стали м’якими і їх можна було їсти.

Стаття надана видавництвом “Манн, Іванов і Фербер”

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here